Photobucket free glitter text and family website at FamilyLobby.com
6/18/2009 01:52:00 AM

::..uSRaH KeDua..::

Posted by :..: blp_uiam :..:

PERIHAL KEJADIAN MANUSIA DAN KONSEP TAUBAT.


Usrah kedua: 02/76/09
Pembentang: Mohd Suhairi Bin Ismail,Ummu Salamah
Tafsir: Surah Al-Insan: 1-3
Huraian Buku: riyadus_shalihin (bab 2)
Rujukan: tafsir Al-Azhar


Perbincangan…

Dari penting kepada penting…..inilah persoalan yang menjadi tajuk utama dalam perbincangan kali ini, ini selaras dengan ayat pertama dalam surah ini:
1. Bukankah telah datang atas manusia satu waktu dari masa, sedang dia ketika itu belum merupakan sesuatu yang dapat disebut?

Didalm tafsiran ayat ini, dijelaskan peristiwa yang berlaku sebelum manusia itu dikenali dan disebut-sebut, diceritakan jugak perihal kejadian manusia yang yang mana dapat disimpulkan kejadia jasad ADAM A.S. itu jugak melalui beberapa proses. Diceritakan jugak Allah membentuk jasad Adam a.s. dengan tanah dan dibiarkan selamu hampiir 40 tahun supaya tanah yang dibentuk itu kering, dan ditambahi pula 40 tahun sehinggalah replica tanah itu berada pada tahap yang lain dan disimpulkan prose situ berterusan selama 120 tahun sebelum ditiupkan roh yang akhirnya membentuk manusia,


Tika ini manusia belum lagi dikenali, namun setelah tawaran sebagai khalifah diberikan kepada manusia, seluruh masyarakat dunia tika itu mengenali dan tidak sabar untuk melihat pemimpin dunia ini. Diceritakan kedatangan manusia memang diharapkan dapat membantu makhluk yang lain, kelebihan yang diberikan ini tidak lain disebabkan satu kelebihan iaitu pemberian akal yang dapat menghubungkaitkan kejadian sesuatu dengan Pencipta,

Dalam ayat yang kedua Allah menjelaskan:

2. Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari setetes mani yang bercampur[1535] yang Kami hendak mengujinya (dengan perintah dan larangan), karena itu Kami jadikan dia mendengar dan melihat.

Dipenhujung ayat ini, dijelaskan dua nikmat iaitu nikmat melihat dan mendengar yang mana dijelaskan antara kelebihan manusia ini adalah jika manusia melihat sesuaut, mereka(manusia) akan menghubungkannya dengan pencipta, atau dalam bahasa yang mudah manusia akan menyandarkan segalanya kepada Allah s.w.t.

Namun persoalan yang kami ingin wujudkan adalah adakah kita termasuk didalam golongan dan sifat manusia yang diceritakan didalam tafsir ini? Adakah kita menjadi pemimpin yang ditunggu-tunggu untuk memimpin?


HURAIAN BUKU…….

BAB 2 (taubat)

maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penerima taubat.(110:3)
maha suci Allah, betapa agungnya sifat ‘ghafur’ yang ada pada diri yang Esa. Tetapi alangkah ruginya sifat ghafur-Nya itu tidak langsung dihiraukan oleh si peleka dan si alpa didunia, nauzubillah…
Bukan Al-Quran tidak menerangkan mengenai konsep taubat itu sendiri tetapi didalam hadis juga baginda menekankan perkara ini dan pelbagai amaran dan ancaman diberikan supaya manusia senantiasa takut lantas mengambi jalan taubat sepanjang masa yang mana jalan tersebut akan menyelamatkan di hari kemudia kelak.

Didalam kitab Riyadhus solihin, imam nawawi menerangkan kepada kita mengenai tiga pra-syarat utama didalam melakukan taubat:
1. menyesali akan dosa
2. berazam untuk tidak melakkukan lagi
3. menghentikan terus perkara berdosa itu.
Namun tiga syarat ini hanyalah jika dosa yang dilakukan itu berkisar dengan Allah sahaja, tetapi jika kesalahan itu melibatkan makhluk contohnya sesame manusia, akan ade pertambahan syarat yang ke empat yakni melepaskan tanggungan itu dari hak kawan atau dengan kata mudah membayar semula, meminta maaf dan sbgainya.

Jika syarat-syarat ini tidak dipenuhi maka taubat itu tidak akan diterima. Sungguh memang apabila dinamai manusia, kesilapan akan terus menerus mengetuk pintu kehidupan manusia, namun persoalannya apakah persediaan yang telah dilengkapi untuk melawannya? Adakah kita sudi membiarkan diri terus menerus berada didalam keadaan yang sudah biasa dengan dosa, sekiranya kehidupan manusia itu sentiasa bergelumang dengan dosa, maka dalam jangka masa yang tertentu hati akan merasa biasa dengan dosa, maka diri akan merasa selamat dengan dosa, nauzubillah….semoga Allah menjauhkan kita semua dari perekara ini.


Sesungguhnya keampunan Allah itu senantiasa terbuka, senantiasa menunggu akan insan-insan yang sudi melawatinya, insyaAllah diharapkan kita semua berada didalam golongan yang senantiasa bertaubat dan senantiasa mengingati…………………….Aminnnnn…

0 comments:

Post a Comment